فيديو اخبار كليبات صور يعني كل حاجة

شاهد بيتك او مدينتك عبر القمر الصناعي

سعد الصغير بيقول حكيم خلاص بقى موضة وبطلت

عاد المطرب سعد الصغير من جديد ليطلق قذائف هجومه على المطرب حكيم واتهمه بالتعالي والغرور علي أهله وناسه تحت مسمي العالمية وهو ما جعل نجوميته تنطفئ وشعبيته تنخفض، مؤكداً أن مطربي الغناء الشعبي يرفضون أي مطرب يتعالى على هذا النوع من الغناء.
وأضاف سعد قائلا "حكيم مبسوط انه بيتقال عليه مستر حكيم بره ..ونسي أهله وناسه جوه عشان كده فين حكيم دلوقتي مبقاش حد بيعرفه ولا حد بيطلبه ".
الخلافات بين النجمين تفاقمت بشدة خاصة من جانب سعد الصغير الذي يحرص في غالبية حواراته على التقليل من حكيم وقدره الفني أو السخرية منه وخاصة بعد صدور ألبوم حكيم "تيجي تيجي" حيث اتهم الصغير حكيم بسرقة موسيقى أغنياته وتعمده التعاون مع الفريق الذي يتعاون هو معه مثل الثنائي الشاعر ملاك عادل والملحن محمد عبد المنعم وغيرهما.
وترديد سعد الصغير دائماً أن حكيم نفسه هو الذي خطط لهذا بهدف استعادة مكانته الفنية التي اهتزت بشدة في الفترة الأخيرة على حد قول سـعد الصغير الذي تقدم من قبل بشكوى لنقابة المهن الموسيقية ضد حكيم يتهمه فيها بإغراء أعضاء فرقته الموسيقية للانضمام إلى مجموعة العازفين الخاصة به.

في الوقت نفسه يرفض حكيم الرد علي ما أسماه بالمهاترات الصغيرة نافياً وجود أي علاقة بين لونه الغنائي واللون الذي ظهر به سعد الصغير وريكو والعمدة مؤكداً أنه مختلف عنهم تماماً ولذلك لا يفكر في إعادة حساباته - كما قيل - للحفاظ علي جمهوره وقال حكيم إن هذا لا يمنع من التفكير المستمر في مكانته ووضعه مقارنة بالأوضاع محلياً وعالمياً في عالم الغناء، حتي لا يظل "محلك سر".

وأضاف: وصلت للعالمية بشهادة وسائل الإعلام العالمية وكبرى شركات الإنتاج في عالم الكاسيت والتي تتولى إحداها مسئولية إنتاج وتوزيع ألبوماتي في الخارج، والمؤرخون الموسيقيون الذين أصدروا كتباً ونشرات عن الغناء والموسيقي في العالم وضعوا اسمي من بين مشاهير الغناء في الشرق الأوسط مع الشاب خالد ومامي والشاب فضيل

اشترك الان معنا ليصلك جديدنا يوميا عبر الايميل

من تعليقات القراء

حتى انت يا سعد بتعرف تتكلم يا اخى عيب عليك انت اخر واحد تتكلم نسيت الكليب اياه ولا تحب الناس تفكرك اتقى الله واحترم نفسك وحط بقك جزمة قديمة لانك مش محترم ولا متربى كدتك وكسة على واكستك وخيب على خيبتك

***************
تصدق بالله يا سعد .. انتا الموضوع الوحيد اللي مااختلفش عليه اتنين .. ماحدش طايقك ..
انتا آخر واحد يتكلم عن الشعبية والجماهيرية لأن حتى اللي بيسمعو أغانيك وبيتفرجو على كليباتك يا إما ناس مكبوتة وبتهيس وبعد كده بينسو يا إما حشاشين ولما بيفوقو بيلعنوك انتا ودينا واللي زيها ..
انتا واللي زيك مش هينصلح حال البلد دي الا لما تختفو منها انتو وكل الحثالة أمثالكو ..
ربنا يهديكو يا يهدكو


*****************
مش فاهمة ليه كده ياأستاذ سعد وليه حاطط الاستاذ حكيم في دماغك مع ان مافيش وجه للمقارنه بينك وبينه يعني واحد مثقف وجامعي وابن ناس وفنان وعالمي انت مالك بقه وماله يعني حاول تحط حد في دماغك يكون في نفس ميزانك وزيك مش بقلل منك لاسمح الله لكن رحم الله امرء عرف قدر نفسه . . وبعدين الساحة تتسع للجميع هو جه اخد الرزق من فمك . . ماتعيش وتسيب غيرك يعيش شاغل بالك بالناس ليه ماتخليك في نفسك وتحمد ربنا على اللي انت فيه واللي كتير اوي عليك لاحول ولا قوة الا بالله . . على فكرة انا معرفش حكيم ولا اعرفك لكن بقول كلمة حق . .

0 comments:

Blog Archive